Wednesday, September 19, 2012

Norsko & jídlo

Strávila jsem v Norsku už poměrně dlouhou dobu (dohromady to budou skoro 4 měsíce za necelý rok), a i když nemám vyloženě moc zkušeností s norskými restauracemi a dalšími podniky, myslím, že určitým způsobem jsem "norskou stravovací kulturu" nasála a ... něco tu jíst musím. :) Baví mě zkoumat obsah regálů v supermaketech, baví mě chodit na zeleninový trh do Grønlandu, kde mají svůj malý a věčně přeplněný obchod pakistánští přistěhovalci, baví mě odlišnosti mezi Norskem a Českem .. a o některé postřehy bych se s vámi chtěla podělit.

losos: první, co mě napadlo, když jsem se zamyslela nad tímto tématem, byly ryby. Jedí se tady ve velkém a jsou čerstvější, chutnější a líp vypadají. Nejrozšířenější je samozřejmě losos, ten je na norské poměry i celkem levný (stojí v přepočtu zhruba stejně jako u nás, což je spíš výjimka). Oproti lososovi, co znám z ČR (který je ale mimochodem taky většinou norský), je takový "máslovější", je znát, že je čerstvější. Popravdě, zatím jsem s ním moc neexperimentovala, ale mám to v plánu :). Samozřejmě, že norský trh nabízí i jiné vynikající ryby, ale ty si budeme kupovat, až budeme s přítelem strašně bohatí, budeme mít apartmá na Aker Brygge a budeme pořádat koktejlové párty každý týden. Potom budou v našem jídelníčku velryby, tuňáci, kaviár, máslové ryby a tak podobně pravidelně :).

sushi: od ryb se dostávám k sushi. Jíme ho tu pravidelně. Často si ho připravujeme sami, s lososem, avokádem, okurkou a mrkví, ale čas od času na něj zajdeme do resturace. Na Majorstuen a na Bislett jsou takové mini-podniky - jmenují se GodBit, kde mají nejlepší sushi, jaké jsem kdy jedla. Cenově dostupné, ale o třídu lepší, než z těch nejdražších českých sushi barů.


mražené pizzy: v Norsku se jí daleko víc mražených pizz, než doma v ČR. Alespoň tak mi to připadá. Možná, že jedním z důvodů bude fakt, že je to poměrně levné.

fiskekaker: jedna z mála norských specialit, kterou jsem zatím vyzkoušela, jsou tzv. "rybí dorty" :). Něco tak nedobrého jsem už dlouho nejedla. Je to taková rybí směs zvláštní vůně, která chutná gumově a chemicky. Jsem ráda, že jsem to zkusila, ale už ne, děkuji :).


káva: Norové pijí hodně kávy. A mají poměrně dost kaváren. Nejrozšířenější prodejny kávy "to go" jsou Deli de Luca, Narvesenkaffebrenneriet, ale najdete tu i spoustu dalších malých pěkných kavárniček, hlavně ve čtvrti, která se jmenuje Grünerløkka, jedna z mých nejoblíbenější částí Osla. Norsko nemá Starbucks. Ale nemyslím si, že by tu chyběl :)


pečivo: běžně tady chléb, na který jsme zvyklí z domu, nenajdeme. Plus je tu dost drahý (kromě jednoho, co stojí 6 NOK (cca 21Kč) a brzo se vám přejí). Ale nějak nemám z Norů pocit, že by byli nějak zvlášť pečivoví. I když sladké pečivo, to je asi o něčem jiném :).

fastfood: fastfoodů tady najdete tolik, jako všude jinde na světě. Jen tu nemají KFC, ale za to o to víc rozšířený Burger King. McDonald´s snad ani netřeba zmiňovat.

alkohol: Norsko je známé přísnou regulací alkoholu. Pivo tady koupíte v supermarketech pouze do osmi hodin večer a o víkendech do šesti (ale jen v sobotu, v neděli mají obchody "volno") a víno a ostatní alkohol seženete v hodně omezené otevírací době v obchodech zvaných jednotně Vinmonopolet, které patří státu. Nejlevnější víno stojí okolo 100 NOK (cca 350 Kč), na tvrdý alkohol jsem se tam ani nedívala. Občanský průkaz při nákupu nutností. V barech a klubech se většinou pije pivo (od 60 NOK), občas koktejly (od 100 NOK) ...

Na závěr bych chtěla ještě informovat o facebookové stránce o tomto blogu, pokud máte zájem, tak tady je odkaz. :) https://www.facebook.com/SweetMelange

(všechny fotky, kromě "sushi fotky" jsou v tomto článku převzané z netu)


No comments:

Post a Comment