Sunday, October 13, 2013

Narozeninové dorty / Birthday cakes

V posledním týdnu jsem na facebookové stránce blogu několikrát zmiňovala, že mě dva moji známi poprosili, abych pro ně upekla dort. A protože z toho mám velkou radost a hlavně proto, že ta celá příprava nebyla vždy jen zábava, rozhodla jsem se o tom napsat blog.


EN: In past few days I mentioned on  a facebook page that two of my friends wanted me to bake a cake for them. I was very happy about it, since that is kind of my dream to bake cakes for people. But the preparation was not always a "piece of cake" so I decided to share "the story" with you :)

Facebook 



Narozeninový mrkvový dort / Birthday carrot cake


Před několika týdny mi napsal Radanův bývalý kolega, že by si u mě rád objednal dort na narozeniny jeho kamarádky. Psal, že nemá žádné preference, jaký dort by to měl být, řekl mi přibližnou cenu, za jakou dort chce a dodal - "just make it amazing" :). A tak jsem se pokusila upéct skvělý dort! :) Rozhodla jsem se pro mrkvový, protože je (podle mě) malá pravděpodobnost, že by většině nechutnal - je šťavnatý a vláčný, takže nehrozí, že bude dort suchý a sýrová poleva je prostě skvělá. A odpovídal rozpočtu. Abych si úspěch dortu pojistila, upekla jsem ho několik dní předtím nanečisto a asi 10 Radanových kolegů a Radan mi potvrdili, že je to dobrá volba. 

Recept používám pořád stejný, protože se mi osvědčil, jen tentokrát jsem nepřidala brusinky, ale o něco víc vlašských ořechů a korpusy jsem pekla ve dvou formách. Moje dosavadní zkušenost je, že se dort upeče víc rovnoměrně, navíc odpadá ne příliš oblíbené prořezávání (pokud tedy nechcete čtyři vrstvy) a celkově je potom dort vyšší a víc se podobá těm, které vídíváme v kavárnách. Pro tuto příležitost jsem se rozhodla si poprvé pořídit a použít zdobící sáčky a špičky. Já vím, trvalo mi to pěkně dlouho. Výsledek ale je, že mě to hrozně chytlo a budu to teď asi používat pořád :). Začínám si i víc hrát s barvama, čehož jsem se taky dlouho bála a celkově se cítím jistější, už nemám strach trochu víc experimentovat.

Menší kámen úrazu přišel v momentě, kdy jsem sháněla krabice na přenášení dortu. Cena těch, co jsem našla mi vyrazila dech a celkově se kvůli nim o něco zvýšila cena. Příště to budu muset řešit jinak, protože je mi jasné, že nikdo nebude chtít platit za krabici, která mu pak už k ničemu není. Asi se ji naučím vyrábět sama :)

Dort jsem předávala v pátek, včera byla oslava a dnes mi přišel feedback - byl to prý jediný dort na oslavě a všichni byli "amazed" z toho, jak vypadal a chutnal. A tak si myslím, že mise byla úspěšně splněna :).





EN: Few weeks ago, Radan´s former colleague wrote me a message asking me if I could bake a cake for his friend´s birthday. He wrote that he does not have any preferences as for the flavor, he told me his budget and added - "just make it amazing". So I tried :). I decided to bake a carrot cake since I think it is a kind of cake that almost everyone like - it is moist and juicy, so you do not have to worry about being it too dry, and the cream cheese frosting is just amazing. Plus it fulfilled the budget. To make it really good, I baked a trial cake earlier this week and Radan and ten of his colleagues agreed that this is a good choice. 

I use the same recipe every time since just think it is a great one. This time, I did not put any cranberries in it but I added a little bit more walnuts and I baked the dough in two separate forms. My experience so far is that the cake is more even plus you do not have to prune the layers (unless you want four of them) plus the cake is higher and it looks more like the cakes you see in cafés. For this occasion I also decided to invest in decorating tips and bags. I know, it took me a while. The result is, though, that I am hooked now and I think I will use it all the time :). I have been playing more with coloring as well lately and I just feel like I am a little bit more confident when it comes to experimenting.

Minor problem occurred when I was looking for boxes to deliver the cake. The ones I found were way too expensive and just because of them, the final price of the cake had to go up. Next time, I will have to find something else since I do not think that people would like to pay so much for a box. Maybe I will have to learn how to make them by myself :).

I delivered the cake on Friday, the party was yesterday and today I got the feedback - it was the only cake on the party and everyone was amazed by the look and taste. So I guess this mission was successfully accomplished :).  



Narozeninový čokoládový red velvet dort / Birthday chocolate red velvet cake


Na promyšlení druhého dortu jsem měla mnohem méně času. A taky jsem se u něj víc zapotila. Kamarádka se mi ozvala na začátku tohoto týdne, jestli neupeču dort pro její tetu, s tím, že se mi ozve další den s podrobnostmi. Z dalšího dnu se vyklubal čtvrtek s tím, že by chtěla, abych upekla čokoládový dort.

Čokoládový peču skoro nejradši, protože recept, podle kterého v drtivé většině peču je prostě dobrý a výsledek je jeden z nejlpších čokoládových dortů, co jsem kdy pekla.

Nicméně .. je jiné ho péct jen tak pro rodinu a nebo na narozeninovou oslavu, kde je požadováno asi 20ks. Množství ingrediencí z původního receptu jsem zvýšila o 100%, dort jsem pekla ve dvou formách (v jedné z nich sušenkový základ) a ... vylezly mi z trouby dva teňoučké pláty korpusu, které jsou sice chuťově super, ale ani náhodou nevyjde pro 20 lidí. To bylo v pátek v podvečer a celý zbytek večera jsem přemýšlela, co teda udělám, aby to byl "normální" vysoký narozeninový dort. Dokonce se mi o tom i zdálo. A ráno mě napadlo, že ty dva čokoládové korpusy prostě proložím jedním plátem red velvet dortu. Red velvet sice není klasický čokoládový dort, ale nějaké kakao v sobě má a navíc se s čokoládou skvěle doplňuje. 

Takže jsem utíkala do obchodu koupit potřebné ingredience a pustila se do toho, abych to všechno stihla načas. Zatímco red velvet chládl, připravovala jsem čokoládovou polevu a šlehačku. Polevu jsem poprvé dělala jinak než "obvykle" a asi už ji zase dlouho jinak dělat nebudu. Místo toho, abych všechny polevové ingredience (máslo, práškový cukr, kakao, mléko vanilkový extrakt) rozpustila ve vodní lázni, tak jsem ty ingredience spolu rozmixovala (230g změklého másla, 2 hrnky cukru, 2 hrnky kakaa, půl hrnku mléka, lžička extraktu) a výsledek je fakt chutná čokoládová poleva, která se dá jíst klidně jen tak, když na to přijde :). 

Nakonec jsem dort sestavila následovně - čokoládový korpus se sušenkami - čokoládová poleva - šlehačka - red velvet - čoko poleva - šlehačka - čokoládový korpus - čokoládová poleva a dozdobila jsem to šlehačkou (klasická cca 35% šlehačka s jednou lžící práškového cukru)

Celá ráda, že to všechno stojí, jak má, jsem s dortem v obrovské krabici vyrazila na autobus, který mě měl dovézt až na místo, kde jsem se měla sejít s kamarádkou a dort jí předat. Jenže zatímco jsem viděla přijíždět autobus, uvědomila jsem si, že jsem doma nechala narozeninové svíčky. A tak jsem si bus musela nechat ujel, pro svíčky se vrátit a protože další jel až za půl hodiny (byla sobota), musela jsem jít na metro, které je asi deset minut od domu z kopce dolů. Celou dobu jsem se modlila, ať proboha někde nezakopnu (i když upřímně, kolikrát jindy zakopávám, že :)) ... dort byl úspěšně převzat a už mi též byl zaslán feedback - "the cake was great!! everyone loved it..it was delicious!! thank you so much." Kamarádka mi dokonce i poslala pár fotek, jak dort vypadal zevnitř (poprosila jsem ji o to) a troufám si říct, že se celkem povedl, co myslíte? :)

A tak končí moje první příběhy, jak jsem poprvé pro někoho pekla dorty (a nebyla to moje rodina). Moc jsem si to užila a doufám, že se mi to co nevidět poštěstí znovu :).





Fotky dortu z párty / Pictures of the cake from the party


EN: I did not have so much time to think about this cake. And it was also a little bit harder for me to make it. My friend wrote me earlier this week that she would like me to bake a cake for her aunt´s birthday and that she will let me know about the details the next day .. she wrote on Thursday that she would like chocolate cake.

I like making chocolate cake since the recipe I am using is really good and the result is always great.

However, it is different to bake a cake just for you and your parents or for a birthday party where they expect to have 20 pieces of it. I higher the amount of ingredients for 100% from the original recipe, I baked it in two forms (one of them had biscuit bottom) and ... the result were two tiny layers which sure tasted good but were not enough for 20 people. That was on Friday around 6pm and for the rest of the evening I thought only about what I am going to do with it. I even dreamed about it. And in the morning, I decided I will bake red velvet cake and put it in the middle. Red velvet is not classical chocolate cake but there is some cocoa in it and it goes really well with chocolate cake i already had.

So I ran to the store to buy all necessary ingredients and started to bake since I wanted to make it on time. While the red velvet was cooling, I prepared chocolate frosting and whipped cream. 

Eventually, I compiled the following cake - chocolate layer with the biscuits - chocolate frosting - whipped cream - red velvet - chocolate frosting - whipped cream - chocolate layer - chocolate frosting all over the cake and I decorated the cake with whipped cream (half of it was colored with red coloring).

I was so happy it stayed how it suppose to. So when was time, I took this huge box with cake a headed to bus station to take a bus which should take me to the place where I should meet with me friend. As I was watching the bus arrive I remembered I forgot the birthday candles. So I had to go back home to grab them. But since the next bus did not go for another half an hour (it was Saturday) I had to walk to T-bane (underground) which was a bit challenging. But finally, I deliver the cake to my friend and she even send me a feedback already -"the cake was great!! everyone loved it..it was delicious!! thank you so much." She even send me some pictures since I was very curious about the look from inside. :) And I think it came out quite well, what do you think?

So this is the end of my first stories of "how I baked the cakes (for someone who is not my family"). I enjoyed it so much and I hope I will have this opportunity really soon again :).

3 comments:

  1. Velký obdiv!!!! Jen jedinkrát jsem pekla pro někoho cizího - pro kamaráda ze školy a měla jsem z toho takový nerv :)
    Nejsem moc dortovej a zdobící člověk, takže žasnu nad všemi květinkami a krucánky udělané pomocí zdobítka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jé, děkuju :). Ono to není zas tak těžké, jak to asi vypadá, i když já se toho taky pěkně dlouho bála :).

      Delete
    2. je tu nekde korpus o 26cm na dort

      Delete