Monday, November 18, 2013

Pomerančové cupcakes s čokoládou / Orange cupcakes with chocolate

Ještě nikdy jsem nepekla cupcakes. Napekla jsem už spoustu cookies a celkem dost muffinů, ale nikdy ne cupcaky. Vůbec nevím proč, fakt ne. Asi jsem si myslela, že je to hrozně složité a muffiny jsou mnohem jednodušší, nebo já nevím co. Mám ale dnes volno v práci a jsem sama doma, protože Radan v práci je a jen tak z ničeho nic mě napadlo, že upeču cupcakes. Tohle "heslo" jsem následně zadala do googlu a hned první odkaz, na který jsem klikla, se mi zamlouval. Je z BBC food a najdete ho tady. Navíc jsem všechny imgredience měla doma, tak jen stačilo vytáhnout máslo z ledničky, aby se stihlo dostat do pokojové teploty, než budu chtít připravovat polevu. Příprava mi přišla fakt dost jednoduchá a myslím, že teď budu mít nějakou dobu období experimentování s cupcaky (i když jsem trochu opožděná, teda). Jen si budu muset pořídit nějaké nové košíčky, mám jen tyto jedny a tak fotky muffinů z minulého článku a dnešních cupcaků vypadají dost podobně (nehledě na fakt, že mi můj "mobilový fotoaparát" přijde čímdál míň kvalitní.).

Co se týče chuti, tak jsou tyto cupcaky fakt vy-ni-ka-jí-cí, ani jsem to nečekala. Naštěstí jsem většinu odnesla k Radanovi do práce (jinak bych jich sama snědla alespoň pět a to by moc dobré nebylo). Zrovna měli s kolegama přestávku a obědvali. Po asi 10ti minutách, co jsme odešla mi Radan volal, že mi kolegové chtějí něco vzkázat a v telefonu se ozvalo: "dobréééééé". Radan je asi naučil nové slovo :).


EN: I have never baked cupcakes before. I have baked many cookies and quite many muffins, but never cupcakes. I have no idea why, really. I guess I must have thought it is something reaaally difficult and muffins are much easier to make or I do not know what. But I have day off from work today and I am home alone since Radan is obviously working and so I came up with and idea to make cupcakes. I put this word (cupcakes) to google and the first link that caught my eyes was also the one I picked as an inspiration. It is from BBC food and you can find it here. Plus, I had all the ingredients at home already so the only think I had to do in advance was to take out butter from the fridge so it would get into room temperature just in time for making the frosting. I found the preparation really easy and I think I will have a "experimenting with cupcakes" phase from now on. But I will have to buy new cupcakes cups, I have just these ones I used for the muffins in previous recipe as well so the pictures looks almost the same (not to mention the fact that my "cell phone camera" is starting to take really bad pictures).

When it comes to taste of these cupcakes, they are de-li-ci-ous, I did not even expect that. Fortunatelly, I brought most of them to Radan´s work. He and his colleagues were on a break at that time and they were just eating lunch. Radan called me about 10minutes after I left and told me he has a message from his colleagues and then they were all screaming "goooood" in Czech. Radan taught them a new word, I guess :).

Facebook

Recept / Recipe


na 12 cupcaků / makes 12 cupcakes
doba přípravy / preparation time: 25-30min
doba pečení / baking time: 15-20min

Těsto / Dough

120g hladké mouky / 120g plain flour
130g cukru / 130g sugar
1 a půl lžičky prášku do pečiva / 1 and half tsp baking power
40g másla / 40g butter
50g hořké čokolády, rozpuštěné / 50g dark chocolate, melted
1 vejce / 1 egg
125ml mléka / 125ml milk
1 lžička vanilkového extraktu / 1 tsp vanilla extract

1 pomeranč (šťáva) / 1 orange, juice only
2 lžičky cukru / 2 tbsp sugar

Poleva / Frosting

125g másla, v pokojové teplotě / 125g butter, in room temperature
200g práškového cukru / 200g icing sugar 
3 lžíce mléka / 3 tbsp milk
50g bílé čokolády, rozpuštěné / 50g white chocolate, melted
1 lžička vanilkového extraktu / 1 tsp vanilla extract
5 lžiček pomerančové šťávy / 5 tsp orange juice
žluté barvivo, nemusí být / yellow coloring, not necessary

postup / process

1. Troubu si předehřejte na 170 C. V míse smíchejte prosátou mouku s práškem do pečiva a s cukrem.

EN: Preheat your oven to 170 C. In a bowl, mix sifted flour with baking powder and sugar.

2. Ve vodní lázni si rozpusťte čokoládu s máslem, nechte trochu vychládnout a přidejte mléko, vejce a extrakt..

EN: Melt chocolate with butter, let it cool a little and add milk, egg and vanilla. Mix together.

3. Čokoládovou směs přelijte k mouce s cukrem a chvíli mixujte dohromady.

EN: Pour the chocolate mixture into the flour one and mix for a minute or so.


4. Košíčky na cupcaky dejte do formy a naplňte je zhruba do poloviny. Dejte péct na 15-20min. Mezitím si vymačkejte šťávu z pomeranče a oslaďte ji dvěma lžičkami cukru.

EN: Put the cupcake cups to the muffin form and fill them halfway. Put them in a oven for about 15-20min. Meanwhile, squeeze the orange and add sugar.

5. Po vytažení z trouby nechte cupcaky asi 5 minut chládnout a pak je polijte pomerančovou šťávou (jedna/dvě lžičky na cupcake).

EN: After removing the cupcakes from oven, let them cool for about 5 minutes and then pour the orange juice over them (1 or 2 tsp per each).

6. Zatímco cupcaky chládnou, připravte si polevu. V míse rozmixujte změklé máslo dohladka. Ve vodní lázni si nechte rozpustit bílou čokoládu. K máslu postupně přidávejte prosátý cukr a po kapkách mléka. Přidejte extrakt, rozpuštěnou čokoládu a cca 5 lžiček pomerančové šťávy a mixujte dohladka. Může obarvit potravinovým barvivem (cca půl lžičky barviva), ale nemusí být. Polevou naplňte zdobící sáček a ozdobte podle svých představ :)

EN: While the cupcakes are cooling down, prepare the frosting. Beat the softened butter until fluffy. Melt the white chocolate (in a water bath). Gradually add sifted sugar to the butter and also milk. Add vanilla extract, melted chocolate and approx. 5 teaspoon of orange juice. Mix until smooth. You can add also food coloring (approx. 1/2 a teaspoon) but it is not necessary. Fill the decorating bag with the frosting and decorate your cupcakes the way you would like. :)




4 comments:

  1. Neboj, v cupcakové neznalosti nejsi sama. U nás doma tyhle věcičky moc úspěch nemají a bohužel nemám nikoho, kdo by to zužitkoval v práci :) Navíc, abych se přiznala mě trochu děsí různá citrusové těsta a příchutě... nemám ráda ani pomerančovou mameládu a do citronády se donutím jednou za čas :)
    I přes to ale vypadají pěkně (s mobilovou kvalitou řeším stejný problém, ale tak... holt si budu muset ještě pár let zakládat na tom co píšu, než na tom, jak fotím)
    .
    Teď mě ještě napadá - jestli budeš stále péct takovéto věci, asi se Radanovi kolegové mnoho nových slov nenaučí :D
    .
    Btw: Ať jsou lusky po návratu jako lusk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. No, ono tam nic moc citrusového cítit není. Spíš to dodává takovou tu "nespecifickou" chuť, takové to něco "navíc", že to není jen "obyčejné" těsto, al není to cítít po citrusech, ani to tak nechutná. Navíc je tam toho fakt málo. Ale chápu, že tě to děsí, ono to asi nezní úplně typicky lákavě. Ale dobré je to fakt moc :).
      .
      Já si asi ještě taky chvilku na kvalitnější fotky počkám. Momentálně dobrý foťák fakt není na pořadu dne, ale jednou na něj snad přijde :).
      .
      No, já bych se spíš měla učit norsky, než oni česky/slovensky. Takže příště by mi spíš udělali "favour", kdyby něco zakřičeli v norštině :)).
      .
      Děkuju, ať se to i tobě "povede" :))

      Delete
  2. Pomerančové cupcakes zní sakra dobře :) Při nejbližší příležitosti je zkusím :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakt jsou moc dobré! Zkus!! A kdyžtak mi pak pošly fotku nebo tak, jsem zvědavá :)

      Delete