Sunday, January 12, 2014

Žemlovka s jablky a s tvarohem

Moje 3 nádherné týdny, které jsem strávila doma, jsou téměř u konce. Zítra se zase vracím na sever a jsem plná energie. Ale o tom se ráda rozepíšu zase v jiném článku. Třeba zítra mě čeká skoro dvou a půl hodinový let (poprvé poletím do Osla z Vídně), tak uvidíme, jestli se do něj pustím už v letadle (možná ale skončím u sledování nějakého seriálu, proto radši neslibuju :)).

Mohla bych se ale trochu rozepsat o žemlovce, ne? Když už se tento článek tak jmenuje :). Mám pocit, že jsem žemlovku měla snad jen párkrát v životě. Určitě v jídelně na základce (a musím říct, že mi celkem chutnala) a od Leničky si ji pamatuju tak jednou (ale nechci jí křivdit! :)). Byla to ale právě maminka, která mi tak nějak zhruba řekla postup "jak na to", ale abych připsala nějaký "kredit" (protože to je přece důležité :)) i sobě, tak jsem si ten recept v podstatě vymyslela za pochodu. Teda vymyslela. Není na něm nic nového. Myslím. Ale i tak mi maminka Lenička i tatínek řekli, že je to nejlepší žemlovka, jakou jedli. Tatínek řekl, že je "dokonale vyvážená. Akorát sladká, není tam moc ani málo tvarohu, není suchá ani rozmočená, prostě skvělá." Jsem si skoro jistá, že v téměř každé rodině je nějaký oblíbený recept na žemlovku, ale pokud není a nebo byste chtěli vyzkoušet nějaký jiný (doufám teda, že je jiný :)), tak tady je.



P.S.: Ještě to nemám vyzkoušené, ale předpokládám, že by to mohlo být dobré i s bílými bagetkami místo rohlíků. Takovou verzi vyzkouším v Norsku.

Facebook
Instagram
Pinterest

Recept / Recipe


4 porce / 4 portions

doba přípravy / preparation time: 35-40min
doba pečení / baking time: 30-40min

4 rohlíky / 4 small baguettes 
150ml mléka / 150ml milk
1 vejce / 1 egg
špetka soli / pinch of salt 
20g vanilkového cukru, použila jsem a doporučuju tento / 20g vanilla sugar
20g skořicového cukru / 20g cinnamon sugar
1 lžička skořice / 1 tsp cinnamon
2 větší jablka / 2 vetší jablka
40g rozinek / 40g raisins
20g brusinek / 20g cranberries
5cl rum / 5cl rum
15g plátků mandlí / 15g almond flakes
250g tvarohu / 250g quark
1 a půl lžíce moučkového cukru / 1 and half tbs powdered sugar
1 lžička vanilkového extraktu / 1 tsp vanilla extract
20g másla / 20g butter

postup / process

1. Předehřejte si troubu na 160 C. Máslem vymažte nádobu, ve které budete žemlovku péct.

EN: Preheat your oven to 160 C. Grease the pan you are going to bake the žemlovka in.

2. Nejdřív si všechno připravte. V mléce (120ml) rozkvedlejte vajíčko se špetkou soli. Rozinky a brusinky namočte v rumu. Nakrájejte si rohlíky na kolečka. Tvaroh rozmíchejte s cukrem a extraktem a rumem, ve kterém jsme pár minut nechali rozinky a nakoc zjemněte asi 20ml mléka. Jablka zbavte slupky a nakrájejte na tenké plátky.

EN: First, prepare everything you will need. Blend milk (120m) and eggs together with pinch of salt. Pour the rum over raisins and cranberries. Cut the baguettes into round pieces. Mix the quark with sugar, extract and rum (the one we used for the dried fruit) and soften with 20ml of milk. Peel the apples and cut into thin slices.



3. Kolečka rohlíků lehce namočte do mlékové směsi a poklaďte jimi spodek pekáčku. Posypte 1/5 vanilkového cukru. Na rohlíky naskládejte jablka a zase posypte jednou částí vanilkového a tentokrát i skořicového cukru. Posypte sušeným ovocem a mandlemi. Pak na jablka dejte tvaroh a pak znovu jablka a znovu je posypte částí obou cukrů plus přidejte ještě navíc skořici. Nakonec poklaďte na jablka ještě vrstvou rohlíků (já dala dvě) a posypte zbytkem cukrů. Poklaďte malými kousky másla a dejte do trouby péct asi 30-40 min. Posledních 5 minut můžete dát troubu na gril, aby se navrchu udělala trochu kůrčička.

EN: Place the slices of baguettes on the bottom. Sprinkle with 1/5 of the vanilla sugar. On the baguettes, place apples and again, sprinkle with some part of both sugars (vanilla, cinnamon). Then place the quark and then again apples and again sprinkle with sugar plus add also the original cinnamon. Finally, place the baguettes again, put little pieces of butter on them, sprinkle with the rest of the sugar and bake for about 30-40min.

4. Nejlepší je žemlovku podávat ještě teplou, ale i studená bude určitě dobrá. Dobrou chuť.

EN: The best way how to serve žemlovka is when it is still warm. But it will be tasty even cold. Enjoy. 








3 comments:

  1. mňaaam! žemlovku zbožňuju a neměla jsem ji ani nepamatuju :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak nejvyšší čas si ji uvařit/upéct, co myslíš? :)

      Delete
  2. Žemlovku já tuze ráda... :) Bohužel jí teď nemůžu skoro ani vidět - děda má dietu, a tak mu ji děláme často... a mít žemlovku skoro každý týden - to se omrzí :)

    ReplyDelete