Monday, July 7, 2014

Exploring Oslo's gastro scene: První zastávky - espressobar pro fajnšmekry, nejlepší zmrzlina a můj oblíbený "hipsterský" podnik.

.. a tak myslím, že je čas přestat chodit kolem horké kaše a začít psát trochu konkrétně. Ráda bych vám představila první tři místa, kam se v Oslu vyplatí zatím. Jedno je vyhlášené výbornou kávou, druhé zmrzlinou a třetí je můj osobní favorit. Alespoň pro tento týden :).

Moje "tour" po oslovských podnicích zatím probíhá (takřka) bez problému. Občas sice zaprší, třeba jako dnes, a tak se snažíte si vychutnat kávu, zatímco vás studí nohy od promočených ponožek a zjišťujete, že i to má své kouzlo a občas musím v práci zůstat déle, protože je překvapivě plno a zatímco vedení předpokládalo během července opak, my, v menším počtu než obvykle, máme více práce než mimo tento "prázdninový měsíc" (na vysvětlenou, v Norsku mívá v červenci spoustu podniků zavřeno a tak má spoustu lidí volno a tudíž se předpokládá, že si uživají své "feriepenger" - "dovolenkové" peníze mimo domov) a tak někdy nestíhám jiné kavárny. Mimo tyto malé "zádrhele" mě to ale moc baví a těší mě, že jsem si z Edinburghu přivezla do Osla svou kuráž mluvit s baristy a prodávajícími. Vždy jsem se dost ostýchala a v posledních měsících se od této mé zakořeněné formy osvobozuju. 

Původně jsem měla v plánu tyto články psát tak nějak podle "kategorií" - třeba jen kavárny s nejlepší kávou, jen cukrárny atd., ale pak jsem si uvědomila, že by to nešlo ze mě. Můj život je tak různě propletený, plyne - plynule a pokud možno "v souladu", a rozhodně není nalajnovaný a proto by pro mě bylo nepřirozené tento blog podle předem daných kategoríí pokaždé psát. A tak je budu "škatulkovat" pokaždé jednotlivě. I tak doufám, že pro vás tyto články budou zajímavé alespoň tak, jako pro mě a že vás inspirují třeba k navštívení Osla a nebo dostanete chuť poznávat alespoň vaše město. 

A teď už opravdu - pojďme začít! :)

ESPRESSOBAR JAVA
"Pro pravé milovníky kávy a jednoduchosti"


Ullevålsveien 47
0171 Oslo


V Javě jsem byla poprvé před dvěma lety. Mě a Radana tam vzala kamarádka a vyprávěla nám, že jde o jednu z nejlepších espressobarů v Oslu. Tehdy jsme si brali kávu s sebou a sedli si s ní v nedalekém parku. Víc si nepamatuju. A minulou sobotu jsem se do ní vrátila a budu se vracet pokaždé, když si budu chtít vychutnat opravdu dobrou kávu. 

Java, sídlící hned vedle vyhlášené cukrárny Pascal (tedy jedné ze tří, budu ji zmiňovat jindy) na celkově rušné ulici plné zajímavých podniků Ullevålsveien, je relativně malým místem a mimo špičku je za kávovarem jen jeden barista. S jedním konkrétním jsem se dala do řeči. Je z Finska, v kávě se vyzná a umí ji připravit opravdu vynikající. 

Java patří norské pražírně KAFFA, jedné ze čtyř významných pražíren v Norsku, a byla otevřená v roce 1997. Docela rychle se zapsala do povědomí a ve všemožných příručkách o "nejlepší kávě v Oslu" má své čestné místo. Myslím, že důvodů se najde hned několik. 

KAFFA má specifický vztah ke svým farmářům a oni sami sebe nenazývají "fair trade" společností, jako spíš "direct trade." Tudíž jejich kávová zrnka jsou opravdu pečlivě vybranou kvalitou. To samo o sobě ale ještě nic moc nezmaneá. 

I sebelepší káva, pokud není správně připravená, se dá zkazit. Java má vyškolené baristy, kteří navíc mají prostor se v práci věnovat jen kávě. O nic moc jiného v Javě nejde. Na malém pultu sice najdete pár croissantů a scones z Åpent Bakeri, tedy kavárny, kde pracuju (my od nich zase máme kávu), ale s obědem nepočítejte.

Prostor je jednoduchý a čistý. Nic vás v něm neruší. Nic nechybí, nic nepřebývá.

Pro mě velké plus byla hudba. Hrála Jamiroqui, což se k celé té atmosféře toho prostoru krásně hodilo.

Kávu si můžete koupit i domů a barista vám pomůže vybrat přesně tu podle vašich preferencí.


Abych byla upřímná, tak já osobně si černou kávu nebo samotné espresso moc nevychutnám. Ve většině případů si objednávám cappucino. Což je možná dobře, že v tomhle jsem "konzistentní", protože můžu porovnávat stejnou věc na více místech. Cappucino tu stojí 34 norských korun, což je taková regulérní oslovská cena. V tomto případě je ale velmi na místě, protože v tom malém šálku dostanete nápoj, který nebudete chtít nikdy dopít. 

moje hodnocení: 5/5





DOLCE VITA
"Nesuď podnik podle "obalu". Alespoň ne vždy."


Prinsens gt 22
0157 Oslo

Všímáte si, jak mi ti dva milí lidé uprostřed krásně zamávali? :)

Kdybych šla někdy okolo Dolce Vity, jakože jsem určitě několikrát šla, nikdy by mě nenapadlo se u ní zastavit a vejít. Z venku tato poměrně malá zmrzlinárna nacházející se hned kousek od hlavní třídy Karl Johans Gate, kudy vedou všechny tramvaje a autobusy, vypadá jako taková obyčejná cukrárna, kterých je všude spousta. A tak pokud jste jako já, a takto předem hodnotíte, tak radši nekoukejte ani na webové stránky a rovnou tam zajděte. Bez předsudků. Budete příjemně překvapení. Alespoň já jsem byla. Co se týče zmrzliny, přinejmenším. V nabídce mají 14 příchutí (včetně lískového oříšku, manga, maliny nebo kokosu, kterou jsem si dala) a .. hmm!! Upřímně říkám, že lepší zmrzlinu jsem ještě nejedla. Nikde. Za kopeček sice zaplatíte 35 norských korun, ale jsou to kvalitně vyhozené peníze, věřte mi. Kávu mají v Dolce Vita takovou průměrnou, pokud na ni zrovna máte chuť a nejste poblíž třeba Javy, tak si ji dejte, nic tím nepokazíte :). Objednávat si budete pravděpodobně u Itala a může se vám stát, že vám bude těžko rozumět, jako paní předemnou. Co mě trochu překvapilo a zarazilo bylo, že prodávali evidentně koupené sušenky (oreo, bicotti) a to jsem tam původně šla hledat pravé sicilské canolli. Tak ty tam nehledejte! Do Dolce Vity zajděte, pokud máte cestu kolem a chuť na něco sladkého a zároveň kvalitního. Myslím, že je to dobré místo i pro první/druhé rande, třeba. Ovšem pokud si tu zmrzlinu vezmete s sebou :). 

moje hodnocení: 3/5





LAUNDROMAT CAFÉ
"Ráj každého hipstera"


Underhaugsveien 2
0254 Oslo



Café Laundromat je poslední dnešní zastávkou. Tento podnik v srdci čtvrti Bislett jsem vám představovala už ve valentýnském příspěvku. Pro mě je to jedno z nejvíc "cool" míst v Oslu. Koncept prádelny/knihovny/kavárny/baru může znít až trochu přeplácaně, ale Laudromat je pravý opak. V tomto podniku do sebe všechno krásně zapadá. Všechno tam má své místo a cítíte se tam prostě dobře. A chcete zůstat. A vracet se. V únoru jsme si s Radanem dávali jen kávu, já jsem tentokrát "přitvrdila" a při (nenápadném) pozorování okolních lidí, kteří si vychutnávali své barevné a čerstvě vypadající pokrmy jsem neodolala a na obědo-večeři jsem si dala "Laundromat Burger". S portobello houbou, šťavnatým masem a sýrem rozpuštěným navrchu. Jídlo bylo vynikající na pohled i na chuť a cenově (cca 150 nok), v porovnání s ostatními norskými podniky, docela ucházející.

Proč zajít do Café Laundromat

Nachází se ve zmíněné čtvrti Bislett, což je krásná čtvrť, relativně lehko dostupná i z centra, a plná dalších skvělých míst. Např. Espressobar Java je taky na Bislettu :).

Laundromat je moderní, "vibrující" místo, kde si můžete dát vyprat své oblečení a při čekání si vychutnat šálek (dobré!) kávy a začíst se do jedné z 4000! dostupných knih.

Otevřeno mají už od 7mi ráno, takže pro ranní ptáčata je to ideální. 

Obědové menu mají až do 5ti, protože respektují fakt, že ne všichni se "stíhají" naobědvat do dvou.

Večer a v noci se podnik mění v bar a na výběr máte z nespočet kvalitních piv a jiných drinků. 

V Laundromatu se přirozeně mluví spíš anglicky, což pro nás cizince může být spíš přínosem!

Je tu velká koncentrace "hipsterů", ať už si pod tím představíte cokoliv :).

Bavila jsem se se slečnou číšnicí a vyprávěla mi o dalších "cool" podnicích v Oslu. V jednom z nich pracuje její přítel, který pochází z Prahy :). A celkově moc milá obsluha. A příjemná hudba.

Pokud máte cestu do Osla, Laundromat nevynechejte. Fakt. A vemte s sebou i špinavé prádlo! :)

moje hodnocení: 5/5





A to je pro dnešek vše! Piště mi do komentářů nebo na facebook, jestli se vám článek líbil/přišel užitečný a klidně i výtky a/nebo pokud se vám nelíbil. Snesu i kritiku, nebojte :). Mějte se krásně! 

2 comments:

  1. za seba hovorím, presne takto si to prosím. tiež sa stále brzdím dumaním nad tým, ako skvele moje berlínske zážitky potriedím, v akom poradí, podľa akých mestkých štvrtí (vôní, chutí...) budú dávať najviac zmysel... atď atď a nakoniec z toho nie je nič. takže len tak ďalej a ja sa k všetkých oslovským príspevkom pri zostavovaní môjho výletného itinerára (ak raz...) 100percentne vrátim :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jej, já si až teď všimla tohoto komentáře :). Díky! A vidím, že to máme podobně, někdy není třeba zas tolik "spekulovat" :)

      Delete