Saturday, August 2, 2014

Švestkovo-mirabelkový koláč s drobenkou s horkými švestkami

Sedím na terase, zrovna odbyla sedmnáctá hodina na kostelních hodinách a sluneční paprsky mi ztěžují pohled na obrazovku notebooku, který mám podložený "velkou knihou otázek a odpovědí". Slyším kvákání žáby a  praménky vody stékající do jezírka plného rybiček. Neumím slovy vyjádříit, jakou harmonii a vnitřní klid v sobě mám pokaždé, když jsem doma. Moji rodiče jsou pro mě nekonečným zdrojem lásky a inspirace a pro mě jen být v jejich přítomnosti a cítit mezi námi to "propojení" je něco neuvěřitelného.

Těší mě, že pokaždé, když jsem doma, sejdeme se tu všichni. Většinou totiž přijede i brácha. Tentokrát přivezl i svého kocourka, kterého si nedávno pořídili s přítelkyní. Bruce sem zapadl okamžitě a mě opravdu baví pozorovat, jak objevuje a zkouší a hraje si a nic pro něj není problém. Takto se k životu snažím přistupovat, i když to neznamená, že už pro mě tedy nic není problém nebo se mi vždy chce jen objevovat a že jsem vždy hrozně "happy" a nikdy nejsem smutná. Odmalinka je nám vštěpováno, jací bychom měli být a jak se má chovat člověk "správně" a když (ne)dělá to a ono, je to "špatně". A s těmito dráhami a schématy rosteme, vytváříme si na nich naši identitu a zavíráme sami sebe do škatulek. A ono v podstatě stačí jen být otevřený a všechno přijímat a dívat se na to tak, jako bychom to právě viděli poprvé. Podobně jako ty kočky :).

Dnes jsme k nám na návštěvu pozvali ještě tetu se strejdou a moje dvě sestřenky, které jsou po delší době obě naráz "na Moravě", jak říkají našemu domovu po tom, co se přestěhovaly do Prahy :). Brácha griloval maso i zeleninu a já jsem se pustila do dezertu. Měli jsme doma plný koš švestek, které bylo nutné spotřebovat a co je nejlepší péct v létě? No přece koláče a bublaniny :).

Hrozně ráda bych napsala, že i ty horké švestky, které jsem k dezertu přidala, stejně jako zmrzlinu s vlašskými ořechy, byly mým nápadem. Ty ale dělala Lenička a mně by bylo blbé to nepřiznat. Přípravu mám ale z první ruky, takže pro vás snad bude užitečný i tak :).

Tento koláč, popřípadě celý tento dezert, je ztělesněním léta. Představte si pod tím, co chcete, ale hlavně ho zkuste, jo? :)



Recept


na jeden plech
doba přípravy: 20min
doba pečení: 30-35min

koláč

120g celozrnné žitné mouky
120g polohrubé mouky
120g cukru
70g másla, rozpuštěného
1 prášek do pečiva
špetka soli
250ml mléka
1 lžička vanilkového extraktu
2 vajíčka

cca 400g ovoce (v tomto případě švestky a pár mirabelek)
maličko práškového cukru

drobenka

80g másla
160g hladké mouky
100g cukru

horké švestky

250-300g švestek
2 lžíce cukru, vhodnější je třtinový
1 lžíce másla

postup

1. Předehřejte si troubu na 180 C. Plech vyložte papírem na pečení  Dejte si rozpustit máslo, na mírné teplotě a potom odstavte. Mezitím si smíchejte obě mouky s práškem do pečiva a solí, potom přidejte cukr, mléko a vajíčka v pokojové teplotě, vanilkový extract a nakonec máslo. Smíchejte dohromady, stačí metličkou. Těsto přelijte do formy.



2. Ovoce nakrájejte na kousky a poklaďte jím těsto. Potom ho jemně poprašte práškovým cukrem. Pokud je dost sladké samo o sobě, tak ten cukr klidně vynechte.

3. Připravte si drobenku. Kousky másla rukama "hněďte" společně s cukrem a moukou, po chvíli by vám měly vzniknout takové "drobky" těsta. Pokud těsto vypadá jako klasické těsto na pečení, je potřeba přidat víc mouky. Hotovou drobenkou posypte těsto s ovocem na plechu. Pokud chcete drobenku nějak ochutit, vanilka nebo třeba na jemno nasekané vlašské ořechy budou ideální.



4. Dejte do trouby a pečte asi 30 až 35 minut. Upečený koláč má zezlátlou drobenku. :). Zatímco se koláč peče, můžete si připravit horké švestky. V menším hrnci rozpusťte máslo, pak na něj přisypte kousky švestek, oslaďte a nechte na mírném ohni povařit pod pokličkou. Švestky pustí šťávu. Celé to trvá asi 20-25minut. Já bych tam zase přidala trochu vaniky, ale tak já ji dávám skoro do všeho :).

5. Ještě vlažný koláč (ne horký) podávejte s horkými švestkami i se šťávou a doplňte kopečkem zmrzliny (třeba právě té s vlašskými ořechy) a ozdobte třeba snítkou máty. Dobrou chuť :)




No comments:

Post a Comment