Thursday, February 5, 2015

Čokoládový páj s pekanovými ořechy a extra porcí čokolády

Vzhledem k tomu, že jsem tento recept zpropagovala na facebooku asi třikrát, měl by (teda) stát za to, co? Tak já vám povím, že jo - že stojí za to! A myslím to doopravdy :).

Před pár dny jsem se vydala objevovat pro mě zatím nepoznaná místa Osla. A i když jsem se pak zpátky ocitla na známých místech (Oslo totiž není zas tak obrovské :)), jedno poprvé jsem okusila v malé útulné palačinkárně v podobě úžasně vyvážené slano-karamelové palačince s jablky. Palačinka mi tam chutnala natolik, že jsem odcházela s vnitřním příslibem, že "tam se někdy vrátím" a hned další den dopoledne jsme se do palačinek pustili i s Radanem doma.

No, a to co jsem právě napsala nemá s dnešním receptem vůbec nic společného... tak já to zkusím znovu. V ten samý den jsem po cestě domů přes centrum narazila na venkovní stánek s knihami ve slevě. Knihy za 50 noků a míň, to mě zaujalo :). Tak se tím přehrabuju a postupně narážím na kuchařské knihy. Od asijské, přes italskou až po sladké. A mezi nimi pak i jedna s názvem "Sjokolade". Chvíli si jí jen listuju, poměrně rychle mi začínají mrznout ruce a tak "zrychluju své otálení" a vydávám se i s knihou dovnitř do knihkupectví, abych ji zaplatila. Procházím kolem další palačinkárny ("vtipná náhoda," říkám si) a ocitám se v jednom z nejkrásnějších knihkupectví, jaké jsem kdy viděla. Chodívám kolem něj často, ale nikdy předtím jsem do něj nevkročila. Eldorado se jmenuje. A je fakt fajn.


... a tak jsem pak s knihou dojela a dokráčela až domů a začala jí listovat znovu. Už mám receptů z ní vyhlédnutých několik, ale tento čokopáj s pekany mě zaujal na první pohled, protože ty ořechy mám zrovna doma (a vy byste taky mohli mít, pokud jste zkoušeli minulý recept :)) a kombinace s čokoládou mi přišla skvělá... Radan mi pomohl s norským překladem postupu a já se včera večer pustila do pečení..

A pokud máte zájem, pustit se do něj taky, tak tady je "návod" :)


Recept 


na jednu menší až střední zapékací misku (v receptu je napsáno 23 x 18 x 3 cm, já měla o něco menší a bylo to v pohodě)
doba přípravy: cca 40-50min + cca hodina, než těsto vychladne
doba pečení: 15min+15min+45min (115min)

těsto

150g hladké mouky
2 lžíce kakaa (cca 30g)
2 lžíce třtinového cukru (cca 40g)
100g máslo, čerstvě vytažené z ledničky, nakrájené na kousky
3 lžíce ledové vody

náplň

200g pekanových ořechů, nahrubo nakrájených nebo nalámaných
100g hořké čokolády (může být i polohořká, já dala 70% a příště asi dám tak 50%)
50g třtinového cukru (v původním receptu je 100g)
175ml sirupu (nebo klidně medu)
3 vajíčka, lehce rozkvedlané
1 lžička vanilkového extraktu (v původní receptu jsou 3 lžičky vanilkového cukru)

postup

1. Nejdřív si vymažte zapékací misku máslem a vyložte pečenícím papírem. Ten v původním návodu není, ale myslím, že hodně usnadní manipulaci s pájem po upečení.

2. Pak se pusťte do čokoládového těsta. Prosejte mouku i kakao do mísy, přidejte cukr a na kousky nakrájené studené máslo a hneďte, dokud se směs nezačne pojit dohromady. Pak přidejte ještě zhruba tři lžíce ledové vody a rukou vymodelujte těsto, které je trochu měkké na dotek, ale drží tvar a je celistvé. Vezměte si další kousek papíru na pečení, na jednu stranu dejte těsto, druhou ho přikryjte, rukou trochu stlačte a dejte asi na 15 minut do ledničky.

3. Mezitím si dejte rozpálit troubu na 180 C. Lehce vychlazené těsto vyválejte tak, aby pasovalo do vaší formy. Opatrně ho do ní přesuňte a prsty ještě jemně "usaďte", aby zasahovalo i do okrajů a bylo rovnoměrně. Na těsto dejte kousek pečícího papíru, který vysypte rýží/hráškem/fazolemi a dejte do trouby na 15 min. Po 15ti minutách formu vytáhněte z trouby, oddělejte papír i s těžidlem, vidličkou těsto propíchejte na několika místech a vraťte znovu do trouby na dalších 15min.


4. A pak musíte chvilku čekat, dokud těsto nevychladne. Já jsem tento proces trochu urychlila tím, že jsem formu s upečeným těstem dala po chvilce, zabalené v utěrce, na balkon.

5. Zatímco těsto chládne, připravte si náplň. Pekany nalámejte nebo nakrájejte na kousky, to samé uděljte s čokoládou. Ve větším hrnku nebo v míse smíchejte cukr, sirup, lehce rozkvedlaná vajíčka i vanilkový extrakt.

6. Na vychlazené těsto nasypte pekany i čokoládu a zalijte vajíčkovo-sirupovou směsí. Dejte do trouby a pečte asi 45min. Pak z trouby vytáhněte, i kdyby se vám náplň ještě nezdála hotová. Nebojte, ona ztuhne :).

No, a pak už jen nechte trochu schládnout a klidně podávejte. Třeba s kopečkem zmrzliny. Mmm :)

A pár tipů a poznatků na závěr

  • těsto může být klidně tenčí, takže pokud máte menší formu, jako já, můžete ho udělat a nebo použít míň. Je to pak zbytečně příliš hutné a nedá se toho sníst tolik najednou :))
  • pochopila jsem, proč fotka v knize je koláč/páj v celku. Je docela těžké ho z té formy dostat (a neboporučuju na krájení keramický nůž) a počítejte s tím, že první kousek budete jíst spíš jako musli z misky lžičkou, než si sofistikovaně odkrajovat kousek vidličkou :)
  • v receptu doporučují nechat těsto v lednici chládnout déle, ale podle mě to zbytečné
  • každopádně, stojí za to ten páj upéct a vyzkoušet. Je bájo.


Tak co, pustíte se do něj? :)

2 comments:

  1. Je 19:20 a ty mi děláš takové chutě? To mi už nedělej!:)
    http://letsspeakwithchrisdoke.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  2. To vypada opravdu nadherne a hrisne!:))*

    ReplyDelete