Friday, March 27, 2015

Tradiční i moderní chutě aneb gastrotour po Rize

Riga, hlavní město Lotyšska. Jaké to tam tak asi je? To jsme se na začátku tohoto týdne vydali s Radanem zjistit. O městě jako takovém budu psát příště, dneska bude článek "rize" o jídle v Rize :).

Riga mi přišla poměrně drahá, ale možná jsem někde v podvědomí měla "zakódované", že by tam mělo (anebo mohlo) být levno a nakonec to vlastně až tak levné nebylo... Do většiny podniků jsme zavítali spontánně, jen pár z nich jsem si předem našla na tripadvisoru nebo nám byly doporučeny. Skoro všechny "gastronomické zážitky" byly fakt příjemné, i když možná je to trochu dané mou otevřeností zkoušet nové věci a kromě kopru mi chutná snad všechno, nejsem zase tak náročná :). Tento fakt kdyžtak zohledňujte při osobním "hodnocení" tohoto výběru :).


Domini Canes
Skarnu street 18/20 
Riga Old Town, Riga, Latvia


Restaurace Domini Canes v úplném centru Rigy byla naší první zastávkou a nutno říct hned na začátek, že nasadila laťku dost vysoko. Po půl dni cestování (no, skoro) kdy jsme nic nejedli, jsme si řekli, že zajdeme do první restaurace, která nás zaujme... Domini Canes jsme měli přímo před očima sotva jsme slezli z věže kostela sv. Petra. 

Restaurace je maličká, ale nepůsobí stísněně. Má krásný interiér, momentálně "jarně laděný", a fakt vynikající jídlo. Jako předkrm jsme si dali krémovou rybí polévku napůl. Tak moc mi připomínala tatínkovu vánoční rybí polévku! Byla poctivá, sytá a chuťově vyvážená! :)

Jako hlavní chod jsem si objednala vaječné těstoviny s mořskými plody a tygřími krevetami. Jenoduché jídlo, kterému opravdu nic nechybělo. Z tygřích krevet jsem na chvíli oněměla... A Radanova treska na tom byla podobně dobře. Čerstvé, jednoduché, nepřekombinované jídlo! Crème brûlée s levandulí bylo tou nejlepší "třešní na dortu". 

Jestli se ocitnete v Rize a budete si moct vybrat jen jediný podnik k navštívení, hlasuju, abyste se vydali sem!








All Cappucino 
Antonijas Iela 11
Riga, Latvia


Druhý den, hned po lehké hotelové snídani, jsme se vydali do All Cappucino, což je jeden z těch podniků, co mě celkem zaujal na tripadvisoru. V Rize jsou dvě pobočky All Cappucino a my jsme šli do té, která je blíž ulici Alberta Iela, což má být jedna z nejznámějších a nejzajímavějších ulic v Rize ... o tom, jak působila na mě se dočtete v příštím článku ... Každopádně, All Cappucino je malá kavárna, kde si můžete dát dort, čaj nebo kávu. Nejlogičtěji samozřejmě zní dát si cappucino, tak jsme si dvě objednali. A dostali jsme dva šálky s ooobrovskou a celkem dobrou pěnou z mléka a ne moc dobré kafe pod ní. Tentokrát bylo to kafe víc fotogenické (nebo spíš zajímavé), než cokoliv jiného. Pekanový dortík byl moc dobrý, ale cheesecake docela obyčejný, nic na co byste "museli" myslet ještě hodinu potom. 

Celkově takový průměrný podnik, ale na rande se docela hodí :).






Crazy Donuts 
Krisjana Barona Iela 28 
Riga, Latvia


V pondělí byla fakt zima! Foukalo, místy sněžilo, bylo zataženo a Riga vypadala ohromně "smutně". A při procházení se po širším centru jsme za chvíli dostali chuť zapadnout někam do tepla. A Crazy Donuts byl po cestě. Vlastně ani nevím, čím nás (a nebo mě - Radanovi je to většinou jedno) tento podnik zaujal. Zvenku nevypadá nijak lákavě. Možná to slovo "donuts" udělalo své :). Každopádně to bylo fajn. Kafe ok a donuty moc dobré. Dali jsme si jahodový a karamelový, oba na doporučení milé obsluhy. A celkově to bylo docela levné. Jeden donut za necelé euro a kafe pod dvě, což byl snad jediný takový podnik. Asi se tam nevyplatí jít "zvlášť", ale kdybyste měli cestu ... :)

Vytáhli jsme i mapu a Radan mi (a tak trochu i vám :)) ukázal, co jsme za ty dvě hodiny stihli projít :).








LIDO


LIDO je lotyšská síť restaurací, resp. spíš jídelen, které najdete rozmístěné po celé Rize. Mně byla doporučená na instagramu od nějaké slečny žijící v Rize, která si mě našla přes hashtagy a napsala mi :). 

V LIDO jsou číšnice oblečené v tradičních krojích a i interiér působí tak "folklórně" (pravděpodobně se tohle slovo v tomto významu nepoužívá, ale chápete mě, že jo? :)). 

Jídlo si vybíráte tak, že ukážete, co chcete a kuchaři/číšníci vám to naberou. Některá jídla si můžete nabrat sami, hlavně studené saláty nebo dezerty. A pak s tím vším jdete k pokladně, zaplatíte a jdete si sednout. Cenově to bylo docela fajn. V klidu se najíte i za 5-6 euro. 




Asi nejlákavější fotka celého alba :D. 

Folkklubs Ala Pagrabs
Peldu iela 19
Riga, Latvia


A u tradiční kuchyně ještě chvilku zůstanem, protože večer jsme šli do Folkklubs Ala Pagrabs, co nám byl doporučen na facebooku jako "must go", pokud chceme něco autentického. 

Podnik najdete v jedné z bočních uliček v centru a přestože je docela velký, je tam asi neustále plno. Že neustále, to usuzuju z toho, že bylo pondělí a plno. A v pondělí jinak po celé Rize nikdo nebyl. Město prý žije od středy večera do neděle ráno. Hmm, přijeli jsme v něděli odpoledne a odjížděli ve středu dopoledne. Ups. TĚSNĚ! :) 

Každopádně to byl opravdu příjemný zážitek. Jídlo i pivo bylo levné, porce obrovské a chutné. A jako jeden z mála podniků nemá Folkklubs wifi, což pro nás s Radanem bylo super. Povídali jsme si o tom, jak se máme, o našich přáních a plánech, o tom, čemu bychom se chtěli věnovat i o tom, kam bychom chtěli vyrazit příště...

Jako předkrm jsme si napůl dali "traditional potato pancakes" (čti klasické bramboráčky) se smetanou a slaninou a bylo to fakt moc dobré! I oba hlavní chody byly vyborné, i když vlastně dost podobné. Variace na masovou směs s kořenovou zeleninou. Moje příloha v podobě chleba okořeněného koprem mě ale moc nepotěšila :). 

Pokud budete v Rize, určitě si sem zajděte. Navíc od úterý do soboty mívají i doprovodný kulturní program v podobě různých foklorních vystoupení a tak. 

Když jsme odcházeli, u vedlejšího stolu jsme slyšeli češtinu ... Mám takové tušení, že to vůbec nemusela být náhoda :).






Golden Coffee
Kungu Iela near Ratslaukums 
Riga, Latvia


Do Golden Coffee jsme zašli v úterý ráno na snídani. Podnik se nachází opět v těsné blízkosti kostela Sv. Petra a asi tři minuty od hotelu, kde jsme byli ubytovaní. 

Golden Coffee je takový průměr. Skoro nikdo v podniku nebyl (ale to (opět) může být tím, že prostě v celé Rize moc lidí nebylo) a na menu byly hlavně palačinky všech možných (pří)chutí. Radan si objednal ruské zapékané palačinky a já kukuřičnou palačinku s pršutem, modrým sýrem a hruškou. Obojí bylo dobré, ale když si na to vzpomenu dnes, vlastně už bych tam znovu nemusela.

Prostředí působilo docela chladně a neosobně a číšník taky tak. Na tripadvisoru ale píšou, že jejich sladké palačinky jsou skvělé. Tak možná ty by stály za to .. :)

Jinak každá palačinka stála kolem 8 euro. V menu je napsáno, že za 10 euro to budete mít i s kafem. Na účtu to pak ale bylo zvlášť a tedy o dve eura dražší. Nehádali jsme se. Jen jsme už nepřidali dýška :).




R.: "Počkaj, vyzeráš cute." :)

Mākonis | Coffee & Design
Palasta 7 
Riga, Latvia


Do Mākonis jsme zašli v úterý dopoledne. Když jsem o tomto podniku četla poprvé na tripadvisoru, hned mě zaujal. A pak při návštěvě mě ani náhodou nezklamal. 

Mākonis najdete víceméně v centru. V úterý nám už bylo jasné, že "víceméně v centru" se nachází téměr všechno :). Tento podnik je ale stále součástí historického centra. Hned při otevření podniku mi v hlavně naskočilo "hipster place". A doopravdy, a myslím to úplně v tom nejlepším slova smyslu. 

Netrvalo dlouho a dala jsem se do řeči s Oscarsem, mladým mužem jako vystřiženým z moderního "coffee magazínu". Řekla jsem mu, že mám tento blog a že se chystám psát o Rize článek. A tak mi povídal například o tom, že v této podobě podnik funguje asi dva roky. Tato podoba = kavárna s několika zákusky prvotřídní kvality, krátké menu, které obměňují podle momentální nabídky na místních trzích, aby bylo jídlo co nejčerstvější a koktejly, které jim pomáhal sestavovat zkušený barman, který vlastní několik ocenění za "nejlepšího barmana (různě) po Evropě". A do toho všeho je to ještě designový obchod... Zní to jako obrovský mišmaš, ale fakt je ten, že v tom podniku cítíte zapálenost a nadšení pro věc. Pár mladých kluků se prostě pokouší změnit "kavárenskou a designovou scénu" v Rize.

Objednali jsme si cheesecake, který mají prý podle "tajné receptury" a dvě cappucina. Cheesecake byl fakt dokonalý. Krémový, svěží, vyvážený, prostě "správně" upečený. A cappucino moc příjemné. V nádherném designovém hrnečku! Nakonec nás Oscars za tuto objednávku nenechal platit. To bylo moc milé! 










... A jak Oscars mluvil o těch koktejlech, tak jsme večer zašli ještě na ty. A rovnou se i najedli. Upřímně, asi koktejly vychválil až moc, protože jsme z nich nakonec nebyli tak nadšení. Možná to bylo tím, že oba naše koktejly byly hodně jablečné a dost podobné a tak se to vlastně těžko "hodnotí", Každopádně za 7 euro jsem asi čekala něco "jiného"... možná kdybych nečekala nic ... :)

Na jídlo jsem si objednala jelení burger a ten byl WOW. Kombinace masa s karamelizovanou cibilkou a nějakou dobře ochucenou (asi) majonézou byla božská. Navíc skvělá houska. I pečené brambory. Radanovo jehněčí s mrkvovým a petželovým pyré bylo oproti tomu nic moc. Vlastně tomu chybělo něco "pevného", ta pyré byla dobrá v kombinaci s masem, ale nějaká příloha by vůbec nevadila. Navíc Radanovo jídlo bylo o dvě eura dražší, než to moje (burger stál 10 euro), což nám přišlo docela dost...

Celkově se do Mākonis vyplatí zajít, ale doporučuju spíš přes den na kávu a vynikající zákusek! :)

Radanův (větší) drink mi chutnal víc. Měl v sobě trochu rozmarýnu a to bylo dost osvěžující. 




ArbOOz
Dzirnavu 34A
Riga, Latvia


ArbOOz - další malinká cukrárna určená spíš na "delivery" a braní si dortíků s sebou. Je za rohem od kavárny All Cappucino, což jsme v pondělí ale nevěděli a tak jsme se do této čtvrti kousek od Alberta Iela vydali znovu. V úterý už tak nefoukalo.

ArbOOz prodává převážně cupcaky a makronky. Obojí je dost drahé. Cupcake skoro za 4 eura a makronka - docela malá - za dvě. Takové norské ceny, což nikde jinde než v Norsku nečekáte :)

Objednali jsme si malinový cupcake s frostingem z bílé čokolády a citronový s meringue frostingem. A malinovou a jablečnou makronku... Psala jsem to už na instagramu, ale ty cupcaky byly opravdu podobné těm mým. Konzistencí, kombinacemi i chutí. Nebyly tak sladké, jako jiné cupcaky prodávané v kavárnách. A byly fakt výborné. Představila jsem si, že podobný podnik budu mít taky :). Malinký, čistý, s jednoduchým konceptem.





A psaní pohledů pro některé z vás :)

Po cestě zpátky do centra jsme kousek od AbrOOz viděli ještě Trusis Kafe, která mě zvenku moc zaujala a zpětně jsem si dohledala, že je v Rize docela populární. Tam jsme už ale nešli .. Každopádně, kdybyste měli cestu ... :)



Skyline
Elizabetes 55 | Radisson Blu Hotel Latvija 
Riga, Latvia

Poslední večer jsem šli do Skyline, což je bar v 26. patře hotelu Radisson. Dali jsme si drink (Mojito prý mají nejlepší ve městě a nutno dodat, že bylo fakt vynikající) a užili si hezký výhled na celou Rigu. Každopádně přepokládám, že za denního světla je to o něco zajímavější, protože Riga večer zase tak výrazně osvětlená není.





Pienene
Kungu Iela 7/9, 
Riga, Latvia


Pienene je obchod se suvenýry a kavárna v jednom. Opět a znovu v těsné blízkosti kostela sv. Petra :). Zašli jsme tam před odjezdem na letiště a bylo to moc příjemné. Prodávají tam lokální věci a produkty a proto to není tak úplně klasický "suvenýrový obchod". Káva mi moc nechutnala a truffles chutnaly trochu víc zdravě, než jako sladkost, ale opravdu se mi líbilo prostředí a jak (konečně!) svítilo sluníčko, bylo to celé okouzlující. Mají velký výběr čajů a sušenek. Moc fajn zakončení našeho výletu :).






A na závěr ještě pozdrav od nás obou! :)



Pokračování příště! :) Mějte se krásně!

10 comments:

  1. Super průvodce, Terezko! Vypadá, že jste si to užili :) Já jsem v tomhle asi stejná, jako ty. Když jsem někde, zajímá mě, jak žijí normální lidi, jak vypadají normální ulice a hlavně, jídlo a pití :) Hipster kavárna vypadá úžasně, tam by se mi taky líbilo, takové nenucené, domácí a přitom stylové prostředí!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Díky, Baru :). Vlastně jsi to všechno napsala za mě :). "Hipster kavárna" byla skvělá, ale stejně se mi asi nejvíc líbilo v té restauraci, o které jsem psala úplně na začátku :) ...

      Delete
  2. Terezko, to byla paráda... není nad to ochutnat město po všech stránkách... papáníčko,kafíčko....hezké povídání i fotky, zvlášť ty poslední... už se těším na 2. díl ! Ale žádný spěch, my si počkáme...
    Hezké dny! Tady se dost ochladilo. Jarka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Jarko, děkuju za další krásný komentář :). Jsem ráda, že se ti mé "povídání" i fotky líbily :) ... 2.díl bude během příštího týdne, nejvíc času bude trvat to probírání se kupou fotek :) .. Hezké dny i tobě, tady se taky hodně ochladilo, ve čtvrtek dokonce přes noc napadlo tak 10 cm sněhu :)). Tereza

      Delete
  3. Moc krásné fotky!! Vždycky nad nima slintám:)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju moc, Šárko! A měj se krásně! :) Terez

      Delete
  4. Uuuu... Taky jsem si myslela, že by zrovna takové město nemělo být nijak extra drahé, docela jsi mě překvapila... :) Jinak boží, hlavně ty klasické a tradiční jídla mě v každé zemi nejvíc baví :)

    Zuzana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zuzko, a zrovna ty tradiční a klasická jídla zase tak drahé nejsou ... ty dvě restaurace, o kterých jsem psala, mají relativně levno, takže až se tam na ten podzim vydáte, tak je nevynechejte, jo? Alespoň ty dvě .. a nějakou kavárničku k tomu :)).

      Delete
  5. Ach, Terezko, jen tak dále :) Vzhledem k tomu, že mi Lotyšsko stále visí na mém 30-things-to-do-before-I-turn-30 seznamu, tak jsi mi právě připravila úžasný food travel plan! :)) Děkuji :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jé, Luci, tak to mě velice těší! :) Já děkuji! :) A měj se krásně!

      Delete