Tuesday, April 21, 2015

Varšavské gastro tipy (hodně cukru included :))

Je to už skoro rok, co jsem se tam "u nás v mini městečku" procházela s kamarádkou Verčou kolem přehrady a ta mi mimo jiné vyprávěla, že se v jarním semestru chystá na erasmus do Varšavy. Já jí hned slíbila, že za ní určitě dorazím. Akorát se přiznám, že si nejsem úplně jistá, jak vážně jsem to tehdy myslela. Nebo spíš nemyslela. Pak jsme ale s Radanem začali celkově víc cestovat a poznávat a tak i na Varšavu došlo. I když jsem tam letěla sama a Radana zrovna nechávala doma s dost nepříjemnou hnisavou angínou. Nakonec to ale všechno vyšlo, jak nejlíp mohlo. Jak taky jinak :).

Článek o Varšavě jako takové bude příště, nejdřív se (už trochu tradičně) vrhnem na jídlo :).




Buddha - Indian Restaurant
ul. Nowy Swiat 23, 
Warsaw 00-029, Poland


První gastro zastávka ve Varšavě byla indická restaurace. Na hlavní nádraží jsem dorazila někdy po osmé večer, docela vyhládlá. A tak když jsem se potkala s Verčou a její kamarádkou Dilek a jedna z jejich prvních vět byla: "Are you hungry?", zajásala jsem :). Výběr jsem nechala čistě na holkách, stejně jsem se moc neorientovala a žádnou preferenci jsem taky neměla.

Šli jsme do restaurace na hlavní ulici Nowy Swiat, která se v podstatě prolíná s hlavní ulicí ve starém městě Krakowskie Przedmiescie (stačí jít jen pořád rovně). Moc "centrálně" jsem si sice nepřipadala, spíš je Nowy Swiat prostě o malinko rušnější ulice, ale to vůbec nevadí.

Na jídlo jsem si dala Tawa Masala s jehněčím (v indických restauracích si vždycky dávám jehněčí na různé způsoby) a i když byly v menu nakreslené 2 chili papričky značící značnou pálivost, tak to tak hrozné to nebylo, naopak bych snesla víc :). Holky si daly tuším kuřecí maso v nějakých kešu krémových omáčkách a k tomu naan.

Tawa Masala byla vynikající. Potěšilo mě, že v té omáčce to maso neplavalo, protože zrovna nejsem nutně omáčková a tohle lehké obalení (v té omáčce :)) mi dokonale vyhovovalo... Celkově byla v Buddha restauraci příjemná atmosféra, prostředí bylo takové "čisté", přesto autentické. Cenově to bylo, minimálně na Varšavu, spíš dražší - tuším jsem platila 60pln (něco málo nad 400kč včetně dýška), ale pokud máte rádi indickou kuchyni, tak Buddhou nic nezkazíte. Já bych ji ale asi příště oželela a našla něco víc "zapadlého" v bočních uličkách :).




Po cestě jsme narazili ještě na "českou" ... zvenku vypadala velmi slušně a docela moderně, tak kdyby se vám náááhodou zastesklo po domovu, tak víte, kam jít... Najdete ji kousek od vlakového nádraží, tuším, že ulice je Chmielna.



Cheesecake Corner
ul. Nowy Świat 52
Warsaw, Poland


Druhý den po příjezdu jsem měla téměř celý pro sebe. Před desátou jsem se s Verčou rozloučila ve Starém Městě a znovu sejít jsme se měly až po šesté. Nemohla jsem najít info centrum, kde bych si vzala mapu a tak jsem jen tak kráčela po ulici, kterou jsem "znala" a narazila na cukrárnu, co se jmenuje "cheesecake corner", což mě samozřejmě hned zaujalo. Tak jsem tam skočila a dala jsem si mangový "serník", což je v podstatě polská verze cheesecaku. Přiznám se, že nevím přesně jak se tyto polské dortíčky připravují, ale byl daleko nadýchanější a lehčí, než klasický cheesecake. Možná připravovaný z tvarohu a šlehačky? Měl totiž až takovou pěnovou konzistenci! Moc dobrý byl! :)

Tak jako téměř všude, i v cheesecake corner mají zaheslovanou wifi, ale mají. Já si takto za ty necelé tři dny udělala "připojovací síť" po celém centru a vždycky, když jsem šla okolo nějaké kavárny, kde jsem už byla, a chtěla se podívat na internet, tak jsem tak "nenápadně" postávala před podnikem, abych ji "chytila" :)...

V cheesecake corner mají každpoádně docela velký výběr a jeden tento dortík stál okolo 8pln, což je nějakých 55kč. Vevnitř to bylo maličké a útulné a klidně bych tam zašla znovu.

Taky právě v této cukrárně jsem si chvíli psala s Radanem a ten mi poradil, že mapy přece mají v knihkupectví :). A tak jsem si pro jednu z nich rovnou zašla .. než jsem se v ní ale zorientovala, to mi teda trvalo pěkně dlouho. 






E. Wedel 
ul.Szpitalna 8
Warsaw, Poland


Na adrese Szpitalna 8 měla původně být úplně jiná kavárna. Půl hodiny jsem se podle mapy snažila tu adresu najít a když jsem ji konečně našla, tak tam prostě nebyla. I když ne tak docela. Našla jsem ji o dva dny později, když jsem zase procházela kolem. To vám ukážu za chvilku...

Každopádně, Wedel je polská čokoládovna a svoje "kavárenské pobočky" má po celém Polsku. Tak jsem se v ní rozhodla doplnit hladinu cukru horkou čokoládou. Všechny tyto čokoládovny na mě vždycky působí tak "noblesně". V této konkrétní to bylo podobně. Číšník ve slušivé vestičce a s motýlkem za mnou přišel a začal mi vysvětlovat, jak to celé funguje. Mohla jsem si vybrat mezi hořkou, polohořkou, mléčnou nebo bílou čokoládou. Když splním první krok, můžu se rozhodnout, jestli bych si dala i nějakou příchuť (třeba máta, perník, plátky růží, chili a tak), no a pak je ještě bod tři a čtyři - je libo šlehačku nebo kopeček zmrzliny? A nějakou posypku navrchu?

Já jsem se nakonec střízlivě rozhodla pro tu "polohořkou" variantu s příchutí lískového ořechu. Skoro hned jsem čokoládu měla na stole a asi o pět minut později za mnou ještě číšník přišel znovu a ptal se, jestli je všechno v pořádku, jestli je čokoláda dostatečně horká a že jestli ne, vymění mi ji. Prý by při podávání měla mít 65 stupňů, ne víc, ne míň, protože tak chutná nejlíp ... 65 asi neměla, ale i tak byla lahodná a vyměnit jsem si ji nenechala. Místo toho jsem stále bloudila v mapě a "vymyslela" systém záchytných bodů v podobě tečkování míst, kde jsem byla a kde se nachází hlavní ulice. Dost mi to usnadnilo další orientaci :). Jo, a ještě jsem se rozhodla si udělat selfie, když mě neměl kdo vyfotit :)).

Do Wedel si zajděte na sladkou svačinu v podobě zmíněné horké čokolády, nebo třeba zákusku a pralinky. A nebo je to taky dobrá volba na nákup jedlých suvenýrů :).






A tady je ten slavný podnik, o kterém na tripadvisoru píšou, že se nachází na Szpitalna 8 ... A je fakt, že ona je HNED VEDLE kavárny Wedel ... jenom prostě není vyrazná a v podstatě se nachází na ulici Wojciecha Górskiego. Já už jsem tam nakonec nešla, protože jsem ji našla zrovna potom, co jsem dojedla v jiné kavárně, o které vám povím později ... ale myslím, že stojí za zmínku i za zkoušku. Skvělé především na brunch nebo na kávovou přestávku a donutovou svačinku :).


A pak jsem narazila ještě na tuto, kterou jsem měla na seznamu, ale taky už neměla místo v břiše na návštěvu. Někdy mě mrzelo, že se mnou Radan nebyl, s ním bychom to určitě zvládli :)). Opět skvělá volba na brunch nebo lehký oběd. Najdete ji na Świętokrzyska 18 v centru kousek od nádraží a paláce kultury. A ještě jejich facebook 



Kawa na Widelcu
Krakowskie Przedmieście 41, 
Warsaw, Poland
Po cheesecaku a horké čokoládě jsem si říkala, že bych pro změnu mohla sníst něco slaného. Hladina cukru v krvi mi rapidně klesla a já jsem měla docela hlad. Už jsem se motala zpátky u Starého Města  a tato Kawa na Widelcu na mě působila nejvíc "hipsterky". A lákala mě. Se slečnou číšnicí jsem se stejně, jako se slečnou v cheesecake corner domluvila jednodušeji v češtině/slovenštině, než v angličtině. Za celou dobu ve Varšavě jsem narazila jen na pár lidí v servisu, kteří by mluvili dobře anglicky. A věřím, že pro nás je možná fakt jednoduší na ně mluvit česky, nebo možná se snažit slovensky, ta je polštině blíž. 

Každopádně, zpět k jídlu. Dala jsem si citronádu a slanou palačinku se šunkou, sýrem a špenátem. Bylo to dobré, ale určitě to není podnik, který byste za žádnou cenu neměli vynechat ... Spíš, pokud se procházíte po centru, máte hlad a nikde poblíž není nic, co by vás až tak lákalo, tak tohle není špatná volba :)





Chabby Chic
Piwna 20/26
Warsaw, Poland
tripadvisor


Chabby Chic jsem si na svůj seznam napsala, protože se mi hrozně líbil název. Vždycky mě baví koukat na "chabby chic" obrázky na pinterestu :). Když jsem ale šla poprvé okolo, kavárna mě sice zaujala, ale nikde jsem si žádné "chabby chic" nápisu nevšimla a tak jsem šla směle dál :). Pořád se pohybujeme v centru, Piwna je ulice, kterou se dostanete na hlavní náměstí Starého Města ... Do Chabby Chic jsme šli s Verčou a daly jsme si napůl triple chocolate dortík. Byl výborný, ale upřímně, prezentace mě moc nenadchla ... Prostředí je ale fajn, káva ok, Verčino frappé s karamelem nebylo zbytečně přeslazené, no a mají tam tu wifi, díky které jsem pak o den později postávala před vchodem, abych se s Verčou domluvila, kdy a kde se sejdeme :)).

Zajděte sem, až si budete procházet Staré Město. Třeba jejich Meringue Cake vypadal skvěle (a ten čokoládový, co jsme měly taky) a to frappé vás skvěle osvěží.






To Lubie
ul. Freta 10
Warsaw, Poland


Kavárnu To Lubie v centru Starého Města jsem našla už úúúplně suverénně :). Díky tomuto varšavskému výletu jsem se fakt naučila, alespoň "základně" hledat v mapě a umět určit směr. To se mi určitě bude hodit :).

V To Lubie jsem si dala jen cappucino a ovesnou cookie s kokosem a cítila jsem se tam moc příjemně. U stolu vedle mě seděl mladý pár, který popíjel smooties a bavil se, paní hned vedle jedla salát a četla noviny a pak přišel ještě další pár, který si pochutnával na čestvém domácím chlebu s domácími paštikami a podle zvuků, co vydávaly, si to moc užívali ... Taky si tam můžete půjčit deskové hry, je tam malý dětský kousek ... a i tak to nepůsobí přeplácaně. Spíš naopak. Kdybych neměla plný a přeslazený žaludek, vyzkouším toho daleko víc a vezmu si sem nějakou společnost. Nebo alespoň knížku. :) Jo, a moc milá, dobře anglicky mluvící, obsluha! :)






Lola's Cupcakes
Zwycięzców 23, 
Saska Kępa, Warsaw, Poland

Zapomněla jsem vyfotit kavárnu zvenku :)
A konečně se přesouváme o den později. Na cupcaky jsme šli s Verčou na snídani a je to asi jediné místo v tomto malém "seznamu", které se nenachází v centru .. Když já jsem tak chtěla jít na nějaký cupcake a tyto Loliny cupcaky byly asi jediné, co jsem našla. A vlastně jsem byla moc spokojená! Můj jahodový chutnal fakt po jahodách a frosting nebyl takový ten typicky přeslazený, co se většinou v "kapkejkárnách" prodává. Myslím, že to byl meringue buttercream s hooodně jahodama. A nebo extraktem. A nebo tak nějak. A ještě jsem si dala latté, a to bylo taky fajn, i když já mám radši latté, které je prostě jen větší cappucino a ne tady to ve sklenici. Ale myslím, že takto to tu prodávali skoro všude. Tak jen abyste věděli, pokud jste na tom podobně jako já :).

Prostředí se mi líbilo, třeba kolo pověšené u stropu mi tam přišlo super :). Slečna za pultem byla milá a i když se v angličtině moc necítila, byla opravdu ochotná a snažila se. I jakou tramvají se dostat do centra nám poradila :). 

Pokud stejně jako já "nemůžete" na žádném výletě vynechat cupcake, zajděte si sem. Až tak mimo centrum to není a alespoň si projdete i trochu jinou čtvrť :).





Bułkę przez bibułkę
Zgoda 3
Warsaw, Poland


A to nejlepší nakonec! V "Bibułkę" (podle překladače to znamená "tkáň" :), každopádně v polštině to zní super) jsem byla dokonce dvakrát. To je tak parádní podnik. Usměvavý servis, pohodová hudba, voda, kterou si můžete vzít "jen tak" (to v Polsku běžné není), náádherný interiér, zahrádka, květinka na každém stole a hlavně! - výborné jídlo. Poprvé jsem si dala polévku dne - zrovna měli mrkvovou a byla vynikající! Nechybělo jí absolutně nic. Citronová makronka jako tečka za obědem byla taky výborná. Možná jen cappucino bylo takový vyšší průměr. 

V den odjezdu jsem tam zašla znovu, tentokrát na snídani, a skoro jsem se tam nevešla, jak bylo plno. Dala jsem si bagel s krémovým sýrem, vaječnou omeletou a slaninou a nevím, jestli se to slovo používá zrovna v kontextu s takovým typem jídla, ale bylo to lahodné! Seděla jsem tam pak ještě skoro dvě hodiny a psala pohledy pro vás, ale pořád jsem odbíhala k pozorování lidí a tak :). 

Každopádně, to co si máte odnést z těchto posledních dvou odstavců je, že - pokud budete ve Varšavě, Bułkę przez bibułkę je "must visit"! Klidně hned jak vyjdete v vlakového nádraží. Je to deset minut pešky. :)

Jo, a i cenově je to super. Polévka stála 9pln a ten bagel asi 12pln ... a ceny všech jídel se pohybují v tomto rozmezí :).







... Teď jsem si uvědomila, že to vlastně ještě není úplný konec. Při čekání na vlak na letiště jsem se dostala ještě do cukrárny Sweet Home, kde jsem si dala dvě makronky za 2,50pln ... ale byly popraskané a vlastně vůbec nechutnaly jako makronky. Je to ale taková typická cukrárna s velkým výběrem dortů, které si asi místní berou spíš s sebou. Nikdo tam nebyl a není to nic moc. 


A pak je v Polsku ještě docela populární kavárna Green Café Nero, což je takový chain alá Starbucks, ale mezi Poláky prý velmi populární ... Káva byla docela dobrá, malinová tart moc ne. :)



A ještě pár postřehů v kostce

- cappucino stojí většinou 8-10pln
- latté 9-11pln
- většinu dortíků seženete kolem 8-12pln
- ve většině podniků se dá platit kartou, já doporučuju cash, abyste měli přehled o tom, kolik utrácíte :)
- pokud chcete něco polského, nejsnadněji najdete Zapiecek, což je síť restaurací s polskou kuchyní ... já ji (polskou kuchyni) tentokrát vynechala
- ve většině podniků mají wifi, akorát zaheslovanou, tak se stačí zeptat :)
- když vám donesou polské menu a nebo anglické nemají, nebojte, budete v klidu rozumět :)
- v supermarketech je levno, prý. Nejčastěji narazíte na Express Carrefour
- dejte si ve Starém Městě točenou zmrzlinu, stojí kolem 5pln a je fakt obrovská a výborná
- kromě tripadvisoru najdete spoustu tipů na to, kam zajít na božím serveru zomato. Na ten mi dala odkaz skvělá Bára. Děkuju! :)

... a to je už asi fakt pro dnešek všechno! Kdyby vás ještě něco zajímalo, napište, ráda odpovím! Mějte se krásně! :)

13 comments:

  1. Už se těším! Bibulke nevynechám a asi ani cheesecake corner, toho není nikdy dost :D mmch jsem měla i včera na Modlinu výbornej dortík, hned za security checkem, vypadal a chutnal jak domácí, úplně mě to překvapilo:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kájo, možná by se ti líbilo i to my´o´my, ale však uvidíš :). Těším se pak na tvůj článek! Na letišti Chopin nebylo NIC, jestli ještě někdy poletím do Varšavy (to asi ne :)) nebo přes Varšavu (to je pravděpodobnější :D), tak se pokusím přes Modlin .. protože na dortíky slyším :))

      Delete
  2. Krása! Indickou kuchyni miluju a zrovna mi v Olomouci nedávno otevřeli jednu Indii, tak se tam co nejdříve chystám na jídlo! :3 Ale do Varšavy se zatím nechystám, tak nevím, jestli zkusím někdy "místní " Indii :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zuzko, pokud budeš mít v druhé půlce května čas, tak se v Olomouci můžem potkat, klidně i na tu "Indii" :) ... A Varšava za to zas tak nestojí .. ještě budu psát ten druhý článek, ale popravdě se do toho až tak nehrnu, i když samozřejmě všude se dá najít něco krásného :)

      Delete
    2. Pokud nebudu někde v práci, tak určitě! Strašně moc ráda tě zase uvidím :3

      Delete
  3. Bibułkę vypadá krásně, moc se mi líbí interiér, tam bych se asi nejlíp cítila i já, ty oprýskané odhalené stěny, to je moje! Ale makronky vypadají hrozně :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ty makronky byly fakt hrozný :D Zpětně kroutím hlavou, že jsem si je vůbec koupila ... ale zas obě stály dohromady asi 7 nok, tak to není taková ztráta :D. Nějakou takovou "Bibułkę" by se mi líbilo mít i v Oslu ... protože to tam byla bomba, ale do Varšavy kvůli ní už nepojedu :)).

      Delete
  4. Tyhle články mám strašně ráda a opět nezklamal, super:)
    Šárka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jé, Šárko, děkuju! :) Teď se chystám ještě na varšavské pokračování, tak snad se bude hezky číst i to. Děkuju a měj se krásně! Terez

      Delete
  5. Terezko, tak mě se interiér v Bibulke moc líbil. Určitě by mi tam i chutnalo. Já bych taky leccos různě ochutnala, to mě prostě při cestování baví. Je to fajn jak máš rozdělené články na "papací" a poznávací.
    Už se těším na další tvůj výlet. Přeju ti dny plné slunce. Jarka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarko, děkuju moc za krásné komentáře (nejen tento :)), doufám, že už je to doma zase všechno jednodušší ... Souhlasím s tebou, i pro mě je nedílnou součástí výletu ochutnávání jídla ... to je ostatně asi poznat z těch článků :). Příští výlet bude v červnu, ale za dva týdny letím domů do ČR, tak to je taky výlet a asi si i v rámci ČR nějaký výlet udělám :). Měj se moc krásně! Tereza

      Delete
  6. Jejejej, tu českou bych tady potřebovala. I když jak s etak znám, zašla bych tam tak jednou v roce. Ale měla bych alespoň lepší pocit :).

    www.FashionHouseCZ.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Kristýno, děkuju za komentář :). No, z tvého blogu jsem vypozorovala, že žiješ v Thajsku, tak asi budu souhlasit s tím, co říkáš, že bys tam zašla možná jednou v roce :). Mně v Oslu česká kuchyně nechybí, ale zas, když přijedu domů na návštěvu, tak si ráda dám třeba vepřo-knedlo-zelo :) ... Měj se krásně, Terez.

      Delete