Sunday, October 25, 2015

Banánovo-nutellový dort s malinami

Je neděle odpoledne a já sedím ve "své" kavárně, kde v poslední době píšu většinu svých článků. Dneska jsem tu trošku i proto, že nám doma už čtyři dny nejde internet a psát, no a hlavně publikovat, článek bez internetu moc nejde :).

Docela se mi hodilo, že se dnes posouval čas a tudíž máme hodinu "k dobru". Včera jsme totiž byli na narozeninové párty a domů se vrátili až kolem třetí.  Noční autobus nám ujel před nosem, tak jsme s Radanem, Markét a Berťasem, což jsou v podstatě naši sousedi, šli domů pěšky. Bylo to asi čtyřicet minut svižné chůze, ale tuším, že nám to vůbec neuškodilo. A zas a znovu jsem si uvědomila, jak je Oslo krásně "propojené", nic tu není příliš daleko. Oceňuju Oslo stále víc a víc.

V pozadí Lucčiny výborné cupcaky :)
Včerejší párty se moc povedla. A co se dortů týče, stálo to taky za to. Lucka, u které se párty konala, upekla svému příteli (co slavil narozeniny) krásné a chutné vanilkové cupcaky s jahodovou příchutí a mrkvový dort. Jeden dort pak Lucka koupila i pro Nelu, která slaví narozeniny dnes. No a já jsem se rozhodla pro dárek v podobě dortu, protože ... dorty k narozeninám prostě patří. :) Je vtipné to takto psát, protože kdybych měla spočítat, kolik dortů jsem v životě upekla, takových jako "klasických", stačily by mi na to asi jen mé dvě ruce. Při každém pečení "se stane" něco, co by (teoreticky) nemělo a je to jen o tom, že jich prostě ještě nemám napečených dost a nemám tolik zkušeností. Někdy to může být demotivující, ale mnohem efektivnější mi přijde to obrátit, a brát to naopak jako motivaci. Z vlastní zkušenosti doporučuju :)).

Vyzvídala jsem od Lucky, jakou příchuť má Petr rád a dostala odpověď - vanilka, čokoláda, banán, tutti frutti... Takže banán, jako základ :). Měla jsem doma skoro celou nutellu, co jsem nedávno koupila k palačinkám a když jsem pak našla tento recept, měla jsem jasno. Přidala jsem k tomu ještě maliny a bylo to.


Konzistence dortu byla dokonalá. Vláčná, vzdušná, akorát sladká. A troufám si říct, že se k banánům nehodí nic tak dobře jako právě nutella. Čerstvé maliny byly takovou "třešničkou na dortu" a bez nich by to nebylo ono.

Trošku se to "zkomplikovalo" při sestavování dortu. Ten nutellový krém je buď hodně ztuhlý a nebo se naopak hodně roztéká. Banánové korpusy byly docela tenké a já jsem použila hodně krému na každý z nich. Když byl dort v chladu, tak to vůbec nevadilo, ale když pak na párty stál tři hodiny v teple obýváku s dvaceti lidmi, ten krém to prostě nezvládal. Další věc, co jsem moc "nevychytala" byly čerstvé banány a maliny uprostřed dortu. Samo o sobě tam to ovoce vůbec nevadí, jen ho prosím nedávejte až po okraje jako já. Dalo mi pak velkou práci ten dort vůbec poskládat, jak to ovoce pořád vylézalo a klouzalo. No a pak estetická stránka. Díky složitému manévrování s tím krémem a zároveň té "ovocné záležitosti" se mi nepodařilo dát krém až úplně po okraj. A tak jsem další den ráno před odchodem do práce vzala ten ztuhlý krém z ledničky a rozhodla se tu spodní část "ozdobit". No, se ztuhlým krémem to prostě nejde a výsledek je takový, že to vypadá přesně tak, jak nechcete :). To tentokrát platí i pro cupcaky. Takže, abych celý tento odstavec shrnula ...

Tři ponaučení

  • Hlídejte si konzistenci nutellového frostingu. Je chuťově dokonalý a stojí za to, jen si dávejte pozor, aby při zdobení nebyl ani moc tekutý, ani moc ztuhlý, protože jinak "nefunguje". 
  • Čerstvé ovoce mezi korpusy ano, ale ne až po okraj. 
  • Podávejte dort vychlazený, jinak vám nepůjde rozkrojit.

Recept


Budete potřebovat dvě malé dortové formy o průměru 12cm. Těsto vychází na jeden malý dort a 5 cupcaků. 

doba přípravy: 25-30min + chlazení dortů a zdobení
doba pečení: 25-30min (cupcaky 20min)


korpus

115g másla, v pokojové teplotě
230g cukru
240g hladké mouky
2 menší vejce (nebo 1 velké)
1 lžička prášku do pečiva
1 lžička jedlé sody
1 lžička vanilkového extraktu
špetka soli
3 střední až větší banány, rozmixované


krém

230g másla, v pokojové teplotě
300g nutelly, v pokojové teplotě
200g moučkového cukru
cca 50-60ml mléka
1 lžička vanilkového extraktu



postup

1. Předehřejte si troubu na 175 C. Dortové formy vyložte papírem na pečení.
2. V míse rozmixujte máslo s cukrem do pěny (2-3 minuty). Přidejte vajíčka, vanilku a rozmixované banány a všechno spojte dohromady. Pak přidejte mouku smíchanou s práškem do pečiva, sodou a solí a znovu mixujte několik minut.
3. Těsto přelijte do dortových forem, nejlépe si to odvažte, aby v obou bylo stejné množství. Pokud z těsta budete dělat i cupcaky, papírové košíčky naplňte do poloviny.
4. Dejte do trouby a pečte cca 25-30minut. Že je těsto hotové poznáte podle špejle zapíchnuté do těsta. Pokud bude čistá, je hotovo :). Cupcaky stačí péct 20min. Těsto nechtě úplně vychládnout.

5. Na krém si rozmixujte nejdřív samotné máslo v pokojové teplotě. Pak přidejte nutellu a mixujte asi dvě minuty na střední otáčky. Pak postupně přidávejte prosátý cukr a mléko a někde mezi tím i vanilkový extrakt. Mixujte dohladka a jakoby "do pěnova".

6. Abyste měli rovnoměrné pláty korpusů, odřízněte vrch každého z jednotlivých dortů co nejrovnoměrněji :). Pak každý z dortů ještě prořízněte uprostřed - takže budete mít 4 pláty.
7. Na první korpus dejte krém, můžete použít třeba naběračku na zmrzlinu, abyste měli všechny vrstvy stejné. Na krém můžete poklást čerstvé ovoce (banán, malina), ale nedávejte ho až po okraj.
8. Přidejte další korpus a proces opakujte až vám zbude jen poslední plát. Dejte na něj krém a rozetřete ho po celém dortu co nejrovnoměrněji.
9. Dort můžete ozdobit malinami, pusinkami (ty jsem si udělala den dopředu vyšleháním 3 bílků s 225g cukru a s vanilkou, sušené při 100 C asi dvě hodiny) nebo třeba čokoládovými kuličkami.
10. Dort podávejte vychlazený a užijte si ho! :)



Tak co, vyzkoušíte? :) Dejte mi vědět. 

Mějte se krásně! A pokud je tu ještě někdo, kdo by mě rád podpořil a hlasoval v "Blogerce roku", tak může TADY. Děkuju! Moc. 

7 comments:

  1. Terezko, banány a nutela nebo tedy čokoláda - tak to miluju a věřím, že dort musel být fantastický......tak a já se jdu podívat po něčem sladkým.......
    To, že Oslo oceňuješ stále víc a víc se mi líbí a raduju z toho i já.
    Hezké dny ti přeju. Jarka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarko, tak co dobrého sladkého jsi doma objevila? :)
      Jsem moc ráda, že máš radost se mnou! :) Měj se krásně, hezké dne i tobě! Tereza

      Delete
  2. V neděli přijedou naši na návštěvu. Jídlo už mám vymyšlené, salát taky a dezert už teď taky :-). Tak na mě mysli, ať to dopadne alespoň trochu přijatelně :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Myslím myslím! :) A těším se na fotky! :) Užijte si to!

      Delete